حسين لبيب يكشف عن قروض الزمالك لانجاز ملف الصفقات

تاريخ النشر: 02/03/2024
88
منذ 6 شهور
حسين لبيب

قال حسين لبيب، رئيس نادي الزمالك، أنه سعيد بما بذله مجلس إدرته خلال 120 يوم منذ إنتخابهم، مؤكدًا أن المجلس نجح في الوفاء بجميع الوعود التي قطعها على نفسه قبل الانتخابات.

وأكد لبيب في لقاء خاص أذيع على شاشة قناة الزمالك، أنه كان حريص على عودة رموز نادي الزمالك وإعادة ملعب لأسمه القديم لأنه لم يكن هناك داع لتغيير الأسماء التي تربى عليها الزملكاوية.

اقرأ أيضا

زيارة مجلس الأهلي للزمالك| جلسة مغلقة بين الخطيب وحسين لبيب

الزمالك يرد على بيان الأهلي.. حسين لبيب يرحب بالخطيب في ميت عقبة

وأشار لبيب إلى أن مجلس الزمالك نجح في تغيير الصورة الذهنية، ونجح في إنهاء أزمة القيد بطريقة إحترفية.

وشدد لبيب على أنه وعد بالإبقاء على أحمد فتوح، وبالفعل تم التجديد للاعب ثلاث سنوات، وتعجب من فتح أمر التجديد لزيزو مشيرًا إلى أنها أزمة بدون داع، خاصة أن عقد زيزو ممتد لموسم ونصف، وهناك تعاون كبير من زيزو ووالده في هذا الشأن.

وتابع: "ناس كتيره انتقدت ضم 10 لاعبين في انتقالات يناير الأبرز منهم في مركز واحد، لكن لازم نوضح أننا لما كنا بنعمل على ملف الصفقات حطينا في أذهاننا أنه ممكن نتعرض لأزمة منع من القيد خلال شهرين أو ثلاثة ونكون مستعدين ليها".

وواصل: " خاصة أن قضية خالد بوطيب وفقضية باتشيكو منتهوش لسه، ومش عارفين المبالغ النهائية المطلوبة خصوصا انها بالعملة الصعبة، الزمالك عمل تعاقدات في جميع الألعاب خلال يناير وليس كرة القدم وبإذن الله مردودهم هيبقى هذه السنة، احنا نادي بطولات رغم كل الظروف اللي بنمر بيها وعينا دايما على البطولة وده هدفنا نعيد امجاد الزمالك من تاني

وأوضح: "الناس بتقول انتوا لقيتوا اثار في النادي منين جبتوا كل الفلوس دي، احنا لا لقينا اثار ولا حاجه كل اللي حصل اننا كمجلس بنشتغل بشكل احترافي لجلب الأموال والتصرف فيها، وسبق وقت تواجدي كمجلس معين أننا خدنا قرض 70 مليون جنيه وكان البنك محدد ندفعه خلال ست شهور لكننا دفعناه خلال اربع شهور فقط والبنك كان مندهش".

وواصل لبيب: "احنا حاليا خدنا قرض من البنك بمبلغ كويس ومفيش الارقام اللي اتقالت دي لا ربع ولا نص ولا حتى مليار كل ده غلط في غلط ومحصلشي، وعندنا افكار استثماريه كثيره لجلب أموال للنادي وكلها يحتاج للوقت والعمل 

وأستكمل: "قولنا للجماهير قبل كده احكموا علينا بعد سنه من قدومنا ولكننا حاليا بسبب الضغوط بقينا بنشتغل في ملفات تحتاج سنين وبنخلصها في شهور"

واردق لبيب: "هتكلم عن مطالب التجديدات والوعود واهمها فيما يخص كابتن أحمد فتوح، ومش معقول كميه الاشاعات اللي طلعت وبعض الاعلاميين قالو أنه مضي للاهلي ٣ سنوات، انتو ليه بتوقعو الاندية الجماهيريه فى بعض وهو اصلا موقعش غير في الزمالك".

وتساءل رئيس الزمالك: "ليه نطلع فتوح راجل مادي وعاوز وتوقع الفرقه في بعض بين اللعيبه وانت كل همك تعمل شو و بس، الحمدلله قدرنا نحافظ على الفريق وقدرنا ندعم الفريق، الكلام بخصوص زيزو سابق لأوانه ومعرفشي ايه سببه، لأنه ابن من أبناء الزمالك ولسه فاضل في عقده موسم ونصف".

 

حمل تطبيق كورابيا الآن